wino zrodzone z pasji

partner center to 3 dekady pasji i doświadczenia

o nas

 

Trochę historii piwniczek z winem

Pierwsze w historii piwniczki nie przypominały co prawda współczesnych piwnic z winem. Jednak to, co pozostało niezmienne od tysięcy lat to podejście do tworzenia piwniczek i filozofia wina. Już starożytni, kultywując winorośl i powstające z niej wino, nadawali im specjalnego, magicznego znaczenia łącząc wino, sposób uprawy winorośli, jego niezwykłe właściwości z magią, alchemią, kultem bogów i obrządkami religijnymi. Dziś, nikomu ze współczesnego cywilizowanego świata nie są obce biblijne przemiany wody w wino czy mityczne dionizje - święta ku czci Dionizosa - greckiego boga wina, urodzaju i odradzającej się przyrody czy jego rzymskiego odpowiednika - boga Bachusa. Wino więc od zawsze związane było z symboliką odrodzenia, siły, powrotu do przeszłości, a otwieranie butelki z winem daje wrażenie obcowania z przeszłością, namiastkę symbolicznej podróży w czasie.

Z upływem stuleci sam akt uprawiania i przechowywania wina tracił powoli ów ładunek wyłącznie religijny, magiczny, a stawał się częścią tradycji dużych i zamożnych rodzin oraz zgromadzeń zakonnych, zyskując - paradoksalnie - wymiar wyłącznie świecki. Piwniczki tworzono przy prywatnych posiadłościach bądź piwnicach budowanych przy klasztorach czy kościołach. Tradycja ich budowania przekazywana była z pokolenia na pokolenie. Bez względu na powierzchnie winnic czy piwnic posiadanie pewnych kolekcji win świadczyło o zamożności, a zatem i pozycji społecznej. Już wówczas zwyczaj ten przynosił rodzinie szacunek, był więc elementem nobilitującym. Dziś nazwalibyśmy to - mimo negatywnych w tym względzie skojarzeń - pewnego rodzaju zdrowym snobizmem. Ta moda na dobry smak i - chciałoby się dodać - aromat, generuje w nas przecież potrzebę poznawania, wzmaga ciekawość ludzi i świata. Jakkolwiek by więc nazwać ten zwyczaj można powiedzieć, że kolekcjonowanie win stało się odzwierciedleniem " archetypicznej" potrzeby tworzenia miejsca spotkań z ludźmi o podobnych zamiłowaniach, wymiany poglądów, przemyśleń, konfrontowania ich z innymi, a także - drugiej, bardzo ważnej, będącej jej prostą konsekwencją - potrzeby tworzenia czegoś własnego, obserwowania ewolucji tych prywatnych " dzieł sztuki". Oddawanie się takiej pasji zaspokajało więc najbardziej " ludzkie" wspomniane wyżej potrzeby. Tłumaczy to dlaczego ludzie z taką energią poświęcają się tej pasji.

Szczep a zawartość antyoksydantów

Nie można jednak zapominać o bardzo licznej grupie koneserów win, którzy z idealistycznymi pobudkami mają niewiele wspólnego, a wnoszą do tego zjawiska bardzo wiele pozytywnych wartości. Wino przecież - podobnie jak dzieła sztuki, nieruchomości - znajdują doskonałe miejsce na rynku inwestycyjno-aukcyjnym. Jego wartość zawsze rośnie. Dlatego osoby, które decydują się na tę formę inwestowania, na pewno nie stracą, a zyskać mogą wiele. Według ekspertów w tej dziedzinie, jest kilka niekwestionowanych w tym względzie "obiektów" inwestycji. Np. czerwone wina Bordeaux słynące ze swej szlachetności i długowieczności - Chateau Lafite Rothschild, Chateau Mouton Rothschild, Chateau Latour, Chateau Margaux, białe wina Burgundii - Montrachet Antonin Rodet, Mersault, o których dokładniej będzie mowa przy okazji wyboru win do prywatnej piwniczki. Często są one wystawiane na aukcjach (w Polsce jeszcze niestety oficjalnie nie odnotowywane), osiągając po latach ceny znacznie przewyższające ich pierwotną wartość. Warto tu wspomnieć o szczególnych licytacjach organizowanych we Francji w hospicjum klasztornym w Beaune w listopadzie w każdą trzecią niedzielę. Sprzedawane są tu całe kolekcje win, a dochód w całości przeznaczany jest na cele dobroczynne. Obserwujemy tu więc piękną symbiozę pożyteczności i wielkoduszności.

Powodów tworzenia prywatnych piwniczek jest zapewne tak wiele, jak wielu jest miłośników wina decydujących się założyć własną piwnicę. Wymienione tu trzy - umownie nazwane: tradycja domów winiarskich, zdrowy snobizm, forma inwestycji - wyjaśniają zapewne po części ów rytuał tworzenia prywatnych piwniczek. Dla pełnego obrazu tego zjawiska na pewno niezwykle pomocne będzie po prostu jego osobiste doświadczenie, do czego gorąco Państwa zachęcamy.

powrot

nasze smaki

 

wina najwyższej klasy

 

cudzy
kanał sprzedaży

horeca